Research and writing

"Relearn"

Écrit avec OSP pour ∆⅄⎈, revue éditée par BAT editions, 2011. Texte sous licence Art Libre. PDF

5 ans après le début d'OSP, il est temps de faire un point sur les influences sociales des logiciels libres sur notre pratique du design.

“An Ongoing Manifesto for Processual Design”

Alex's Master's thesis, Piet Zwart Institute, 2009.

Processes, not products, are what make up society. We want design to be socially engaged in reflecting and enabling human interaction rather than being a showcase for ideologies. Design is not about creating beautiful products for a more beautiful life but a social tool for selection, structuring and distribution.

"Social Accessibility"

Stéphanie's Master's thesis, Piet Zwart Institute, 2009. PDF

According to the Oxford American Dictionaries, the verb “access” is mainly used in computing jargon. Nowadays, with the invasion of computers and Internet into our homes and companies, it is hard not to draw a parallel between computer access and social access to content. In computing, accessing is obtaining, examining, retrieving data . Now that almost everyone has a computer, should everyone be able to obtain, examine, retrieve any data ?
Accessibility is, according to Wikipedia and the French “handicap” law of the 11th February 20052, a common, if not fundamental right. But this law only focuses on handicapped people3 — applying apparently only to physically and mentally handicapped and old people. Chapter iii of the law, called “building, transport and new technologies”, prescribed the modification of structures such as slopes and elevators in order to replace stairs for wheelchairs, and text-to-speech and specific CSS rules on official web sites for blind people. Of course we need such laws, and it’s already a great step to acknowledge access to new technologies as a right. But looking up the definition of “handicap”, it clearly says that a handicap can be physical, mental or social4. The law seems to ignore social disabilities. Accessibility is not only about ergonomy and functionality, but also a matter of sociality.

“La grille dans l'ère numérique”

First version written in English by Alex at Piet Zwart Institute, 2008. Translated in French and completely re-written for Libérez les machines! À l'épreuve de l'art et au-delà de la représentation, published by Université de Rennes 2^'FR'^ (to be published soon).

Dans son essai "The Grid: History, Use, and Meaning", Jack H. Williamson étudie la symbolique de la grille dans l'Art et le design graphique en Occident, de la fin du Moyen-Âge jusqu'à l'ère dite postmoderne. Il relève deux formes majeures de grilles et trois périodes: jusqu'à la Renaissance, le type le plus fréquent est basé sur le point -- avec deux sous-types, basés respectivement sur les coordonnées et sur les intersections -- afin de mettre en avant des objets-clé symboliques. Puis, jusqu'à la fin de l'ère moderniste, sous l'influence des idées cartésiennes, la grille se fait surface. Elle devient alors une manière fondamentale de structurer la pensée. Enfin, la dernière période correspond à ce qu'on a pu appeler le postmodernisme qui, voulant aller à l'encontre de la rationalité moderniste, montre la grille auparavant sous-jacente et la déconstruit.
Théorisée et établie par des designers tels que Jan Tschichold, Max Bill ou encore Josef Müller-Brockmann, Williamson démontre dans son article l'importance de la grille dans le design graphique du 20e siècle. Mais qu'en est-il aujourd'hui avec l'avènement du design numérique ? L'outil informatique adopte-t-il les formes de grilles existantes ? Ou au contraire en invente-t-il de nouvelles ?
[…] Cet essai prendra comme cas d'étude le design pour le web, qui à l'heure actuelle concerne une grande partie des designers numériques et qui recouvre à la fois les niveaux performatifs, structurels et visuels. Ainsi seront étudiés les relations entre le design numérique et la grille, du code de programmation à l'affichage sur écran en passant par les bases de données et le HTML.

“Writing Design — Towards a culture of code”

Written in French for BackCover #4. Translated in English by John Lee. Available under Free Art Licence. PDF en français -- English PDF

Created, edited and stored on a computer, printed matter is above all digital. Mainstream software still conceals this fact through the emulation of traditional creative methods. The use of programming, a preferred method for creating and editing digital objects, seems however to be gaining interest among graphic designers. The projects presented here, revealing different trends, look into the articulation between graphic design and programming. Does code serve only to eliminate redundancies? How do we move on from the purely aesthetic attraction of the machine and build up a critical view of the code and its effects?

Main/Writings

Along our graphic design practice, we strive for keeping a research and writing practice — not only as a personal development but also to fulfill our commissioned works.

Unless stated otherwise, these essays are free work, you can copy, distribute and modify them under the terms of the Free Art License.